Blog

21 februari 2014 | Recept voor Het Nieuwe Leren: in 5 stappen klaar

Marjolein Risseeuw
blog email info@marjoleinrisseeuw.nl

Hoe kunnen verschillende generaties van elkaar leren, elkaar begrijpen, respect ontwikkelen voor de verschillen en optimaal gebruik maken van de diversiteit?

De Nederlandse keuken biedt de generatiedialoog
De verschillende generaties worden zich in een generatiedialoog bewust van elkaars rijke kennis, ervaring en zienswijzen en worden door elkaar geïnspireerd tot verandering en ontwikkeling. De verschillende leerstijlen binnen de generaties staan centraal: de babyboomers doen bijvoorbeeld graag kennis op uit een boek of door af te kijken, de generatie X houdt van discussiëren, Y is gewend te experimenteren en Einsteiners gaan gewoon doen met gebruik van  moderne technologie.

Ingrediënten:
Men neme zoveel mogelijk verschillende aanwezige generaties in de organisatie. De vier mogelijke generaties die aanwezig zijn op de werkvloer zijn de Babyboomgeneratie(1945-1960), de X-generatie (1960-1075), de Y-Generatie  (1975-1990) en de Einsteingeneratie (1990-2005).

Recept voor Het Nieuwe Leren in vijf stappen
1. Een goede kok:
-    Zorg dat iedere generatie een goede leerhouding heeft en vanuit zijn of haar kracht en talenten werkt. Hiervoor is een topkok benodigd die thuis is in de procesbegeleiding van een generatiedialoog.
2. Smaakmakers
-    Zorg dat ook de jongste generaties (generatie Einstein en Y) gehoord worden en actief meedoen. Dit werkt alleen als zij behandeld worden als gelijkwaardige partners. En zorg voor diversiteit in smaken en leeftijden.
-    Jongeren gaan makkelijk om met nieuwe moderne technologieën, ouderen kunnen putten uit rijke ervaringen met succesvolle en minder succesvolle projecten.
3. Bindmiddel
-    Voor meer begrip tussen de verschillende doelgroepen helpt een empatische leider uit generatie X.
4. Kookwekker
-    Regel strakke procesbegeleiding of toezicht. De Y-generatie is hiervoor geschikt.
5. Opdienen
-    Ga vooral doen en uitvoeren, ga de dialoog aan, stem de taal op elkaar af  en leer van elkaar om tot nieuwe inzichten te komen en te verbeteren.

Resultaat
Met deze collectieve vorm van leren, wordt Het Nieuwe Leren effectief. Denk aan:

-    Collega’s die gaan samenwerken vanuit begrip voor diversiteit
-    Management Team vergaderingen die aanzienlijk korter worden
-    Innovatieteams die hun energie langer behouden
-    Top management dat meer respect krijgt voor elkaar

Marjolein Risseeuw is generatiestrateeg en geeft lezingen en begeleidt interactieve bijeenkomsten. Met haar kennis en ervaring over generatie-vraagstukken werkt zij mee aan strategie- en organisatieontwikkeling, aan leiderschap en cultuurverandering in het bedrijfsleven en bij de overheid. Ze is auteur van Zo-X! Hoe de nieuwe leiders talenten in organisaties verbinden en bedenker van Het Generatiespel.

Lian Bongers is veranderkundige en Het Nieuwe Werken(HNW)-expert. Ze heeft jarenlange ervaring met HNW- en HNL-projecten waarbij ze de boven- en onderstroom in organisaties aan elkaar verbindt. Ze is auteur van het belevingsboek over Het Nieuwe Werken bij a.s.r.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met  Marjolein Risseeuw
Email: info@marjoleinrisseeuw.nl  Telefoon nummer : 06-51427989